Az Eszterházy Károly Főiskola által kiadott, "Kompetencia-alapú programok elterjesztése a tanárképzésben" című sorozat 7. sz. Módszertani Kiadványában találtam érdekes információkat ehhez a témához.
A cikkben olvasottak szerint az elektronikus tanulási környezetben a tanulási folyamat tervezése, szervezése és támogatása két féle képpen, objektivista és konstruktivista módon valósulhat meg.
- Az objektivista módszer: lényege, hogy a tudás és a képességek objektíven meghatározhatóak és ily módon átadhatóak. A tanítás ezen felfogása szerint a tudás egy becsomagolt, kézzelfogható dobozként továbbadható az egyik személytől a másikig. Eszköze az instrukciókkal történő tanítás, ahol a tanár szerepe túlhangsúlyozott. Ez ahhoz vezet, hogy a tanuló magatartása meglehetősen passzívvá válik, és a saját tanulása eredményességéért nem érez túl sok felelősséget. Az ilyen módon rendszerezett tudás a valós, hétköznapi következményekkel laza kapcsolatban áll, mert azok sokkal komplexebbek és rosszul strukturáltak.
- A konstruktivista módszer: lényege, hogy a tudás személyhez kötődik, egyéni, valamint társas munka eredménye, és az összetett környezettel való kölcsönhatások során alakul ki. Eszerint a felfogás szerint a tanulás több, mint csupán az információk felvétele. A tudás nem adható át. A tanítás a tanuló támogatását, segítését jelenti az önálló tudásalkotás közben.
Objektivista módon strukturált tananyag
|
Konstruktivista módon strukturált tananyag
|
Előadásszerűen felépített
|
Tanulási szituációkat készít elő
|
A tananyagot átadásra, "áttöltésre" készíti elő
|
Önálló átgondolásra és kidolgozásra szánt anyagokat tartalmaz
|
Minden tényállást és összefüggést előre közöl
|
A tanulóra hagyja a szükséges és releváns információk megtalálását
|
Bemutatja a problémamegoldásokat és feladatokat azok begyakorlására ad
|
A feladatok azt a célt szolgálják, hogy a tanulók maguk jöjjenek rá a megoldásokra
|
(táblázat a forrásból)
A tananyag szerkesztésének módozatai:- Az objektivista: jól körülhatárolt tartalmi egységekre tagolja a tananyagot, és a haladást a a tanulés eredményességét ellenőrző számonkérésekkel kapcsolja össze.
- A konstruktivista: problémákkal, esettanulmányokkal, és szimulációkkal dolgozik.
http://www.hefop.ektf.hu/anyagok/ikt_kompetencia.htm letöltés ideje: 2015.11.05. 20:10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése