2015. november 7., szombat

Tanulási folyamat megszervezésének módozatai

Egyre közelebb vagyunk a félév végéhez, és ezzel egyre közeledik a a kurzus teljesítéséhez szükséges feladat is. Egy tananyag létrehozása, egy internetes felületre, nagyon foglalkoztat engem, ezért a mostani blogbejegyzésemben azt szeretném összeszedni, hogy milyen módon (felfogással) lehet tanítani, hogy majd a tananyag összeállításában segítségemre lehessen, utat mutasson.  

Az Eszterházy Károly Főiskola által kiadott, "Kompetencia-alapú programok elterjesztése a tanárképzésben" című sorozat 7. sz. Módszertani Kiadványában találtam érdekes információkat ehhez a témához.
A cikkben olvasottak szerint az elektronikus tanulási környezetben a tanulási folyamat tervezése, szervezése és támogatása két féle képpen, objektivista és konstruktivista módon valósulhat meg.

  1. Az objektivista módszer: lényege, hogy a tudás és a képességek objektíven meghatározhatóak és ily módon átadhatóak. A tanítás ezen felfogása szerint a tudás egy becsomagolt, kézzelfogható dobozként továbbadható az egyik személytől a másikig. Eszköze az instrukciókkal történő tanítás, ahol a tanár szerepe túlhangsúlyozott. Ez ahhoz vezet, hogy a tanuló magatartása meglehetősen passzívvá válik, és a saját tanulása eredményességéért nem érez túl sok felelősséget. Az ilyen módon rendszerezett tudás a valós, hétköznapi következményekkel laza kapcsolatban áll, mert azok sokkal komplexebbek és rosszul strukturáltak.
  2. A konstruktivista módszer: lényege, hogy a tudás személyhez kötődik, egyéni, valamint társas munka eredménye, és az összetett környezettel való kölcsönhatások során alakul ki. Eszerint a felfogás szerint a tanulás több, mint csupán az információk felvétele. A tudás nem adható át. A tanítás a tanuló támogatását, segítését jelenti az önálló tudásalkotás közben.
Fentiek alapján a tananyag strukturálásának és a kommunikáció szervezésének, a tanítási stratégia kialakításának két alapformája van:


Objektivista módon strukturált tananyag
Konstruktivista módon strukturált tananyag
Előadásszerűen felépített
Tanulási szituációkat készít elő
A tananyagot átadásra, "áttöltésre" készíti elő
Önálló átgondolásra és kidolgozásra szánt anyagokat tartalmaz
Minden tényállást és összefüggést előre közöl
A tanulóra hagyja a szükséges és releváns információk megtalálását
Bemutatja a problémamegoldásokat és feladatokat azok begyakorlására ad
A feladatok azt a célt szolgálják, hogy a tanulók maguk jöjjenek rá a megoldásokra
(táblázat a forrásból)
A tananyag szerkesztésének módozatai:
  1. Az objektivista: jól körülhatárolt tartalmi egységekre tagolja a tananyagot, és a haladást a a tanulés eredményességét ellenőrző számonkérésekkel kapcsolja össze.
  2. A konstruktivista: problémákkal, esettanulmányokkal, és szimulációkkal dolgozik. 
http://www.hefop.ektf.hu/anyagok/ikt_kompetencia.htm  letöltés ideje: 2015.11.05. 20:10

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése