2015. november 23., hétfő

Az interaktív tábla


A mai alkalommal megismerkedtünk az interaktív táblával. Valamennyiünknek voltak előzetes ismeretei ezzel az eszközzel kapcsolatban, ám személy szerint én nem gondoltam volna, hogy ennyire érdekessé, változatossá lehet vele tenni még a legegyszerűbb feladatokat is.
A közoktatásban megjelentek bizonyos infrastruktúra-fejlesztések, amelyek lehetővé tették a tábla hangsúlyos megjelenését. Így azonban a tanári tervező munka átalakulásának pozitívuma mellett felszínre kerültek nehézségek is. A megoldás az lenne, hogy ráirányítsuk a problémákra a figyelmet, és további lépéseket tegyünk az információs technológiák oktatási felhasználási területének fejlesztésén – tanárképzésen és továbbképzésben egyaránt.
Tartalmi és módszertani döntések sorozata az, hogy az előkészítő munka eredményeképp mit, milyen formában és hogyan mutatunk be a tanulóknak az órán a tábla segítségével. Az effajta érdekes tanítás, az újszerű megoldások, a motiváló hatás véleményem szerint már megfelelő eredménynek számíthat, ami az eszközök hasznosságát illeti. A tanulók számára ez a látványos, mozgalmas óraszervezés, az interaktív táblán való feladat-megoldások, filmek megtekintése szinte szükséges a mai Y generáció számára. A tábla felhasználása nagyon sok lehetőséget biztosít: tananyagelemekkel történő manipuláció, egyéni és csoportos feladatok megoldása, kreatív kísérletezés, új összefüggések és tartalmak megalkotása, meglévőkkel történő kombinálása – mindezek a tanulási-tanítási folyamat szervezésében, irányításában, tehát a pedagógiai összetevőkben találhatók meg.
„Ma általánosan jellemző, hogy a pedagógusok a technológiai oldallal tartanak lépést, nem az abban rejlő pedagógiai lehetőségekkel.” A tanárképzés rendszerében gyakran egymástól elkülönülten zajlanak a szakmai módszertani képzés bizonyos elemei, ám így a pedagógiai és az informatikai ismeretek is elválasztva jelennek meg a formális képzésben, így kevéssé tud egymásra találni a két terület. Míg az informatikai felkészítés a célcsoportot nem igen veszi figyelembe, addig a pedagógiai felkészítés szinte alig érinti az IKT-s eszközök oktatási felhasználását. Természetesen az elhivatott pedagógus lépést tart a technológiai fejlődéssel, és megfelelően tudja alkalmazni az eszközöket, elősegítve ezzel a változatos oktatás megvalósulását.



 Forrás:
Farkas A. – Az interaktív tábla és a pedagógiai érték
Letöltés ideje: 2015. november 23.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése