A mai alkalommal megismerkedtünk
az interaktív táblával. Valamennyiünknek voltak előzetes ismeretei ezzel az
eszközzel kapcsolatban, ám személy szerint én nem gondoltam volna, hogy ennyire
érdekessé, változatossá lehet vele tenni még a legegyszerűbb feladatokat is.
A közoktatásban megjelentek
bizonyos infrastruktúra-fejlesztések, amelyek lehetővé tették a tábla
hangsúlyos megjelenését. Így azonban a tanári tervező munka átalakulásának
pozitívuma mellett felszínre kerültek nehézségek is. A megoldás az lenne, hogy
ráirányítsuk a problémákra a figyelmet, és további lépéseket tegyünk az
információs technológiák oktatási felhasználási területének fejlesztésén –
tanárképzésen és továbbképzésben egyaránt.
Tartalmi és módszertani döntések
sorozata az, hogy az előkészítő munka eredményeképp mit, milyen formában és
hogyan mutatunk be a tanulóknak az órán a tábla segítségével. Az effajta
érdekes tanítás, az újszerű megoldások, a motiváló hatás véleményem szerint már
megfelelő eredménynek számíthat, ami az eszközök hasznosságát illeti. A tanulók
számára ez a látványos, mozgalmas óraszervezés, az interaktív táblán való
feladat-megoldások, filmek megtekintése szinte szükséges a mai Y generáció
számára. A tábla felhasználása nagyon sok lehetőséget biztosít:
tananyagelemekkel történő manipuláció, egyéni és csoportos feladatok megoldása,
kreatív kísérletezés, új összefüggések és tartalmak megalkotása, meglévőkkel
történő kombinálása – mindezek a tanulási-tanítási folyamat szervezésében,
irányításában, tehát a pedagógiai összetevőkben találhatók meg.
„Ma általánosan jellemző, hogy a
pedagógusok a technológiai oldallal tartanak lépést, nem az abban rejlő
pedagógiai lehetőségekkel.” A tanárképzés rendszerében gyakran egymástól
elkülönülten zajlanak a szakmai módszertani képzés bizonyos elemei, ám így a
pedagógiai és az informatikai ismeretek is elválasztva jelennek meg a formális
képzésben, így kevéssé tud egymásra találni a két terület. Míg az informatikai
felkészítés a célcsoportot nem igen veszi figyelembe, addig a pedagógiai
felkészítés szinte alig érinti az IKT-s eszközök oktatási felhasználását. Természetesen
az elhivatott pedagógus lépést tart a technológiai fejlődéssel, és megfelelően
tudja alkalmazni az eszközöket, elősegítve ezzel a változatos oktatás
megvalósulását.
Farkas
A. – Az interaktív tábla és a pedagógiai érték
Letöltés ideje: 2015. november 23.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése