A mai órán „mély vízbe”
lettünk dobva, ugyanis korábbi adventi óratervezetünket el kellett kezdenünk
megvalósítani. Nagyon élveztem az órát, örültem, hogy jó hangulatban, ám mégis
tartalmasan töltötte a csapatunk az időt.
Az interneten talált, lentebb
megnevezett összeállítás alapján szeretnék írni a következőkben egy kis
összefoglalót az elektronikus tananyag készítéséről – ezzel is elősegítve
későbbi munkánkat.
Digitális tananyagnak nevezhetünk
tulajdonképpen minden olyan digitális formátumban tárolt és elérhető szellemi
alkotást, amely alkalmas valamilyen ismeretanyag átadására. Az interaktív
oktatástechnika használta digitális tartalmakról az óvodai neveléstől a
közoktatáson át a felsőfokú oktatásig, és minden informális képzés kapcsán beszélhetünk.
Ezek a tartalmak lehetnek akár könyvek beszkennelt, pdf formátumban tárolt
oldalai, vagy egy oktató videó-film, de igazából a lehetőségeknek csak a
képzelet szab határt. Az elektronikus tananyag készítése fontos előkészületeket
igényel. Ilyen lépés például a szükségletfelmérés, a feltételrendszer
vizsgálata, a stratégia, illetve megvalósítási háttér kidolgozása.
Az elektronikus tananyag elkészítése
is több lépésből áll. Az egyik ilyen lépés a tartalomtervezés, amely során tisztázni
kell a célcsoportot, a háttértudást. Ennek fényében lehet az ismeretanyagot
összeállítani. Fontos, hogy mindig szem előtt tartsuk a célunkat: tananyag
szolgála az adott célt. A másik lépés a tananyagelemek létrehozása, amelyek lehetnek
saját, vagy mások által készítettek. Utóbbiak, főleg az interneten található
források használatakor kritikusan kell kezelni az információt. A tartalom
feldolgozottságának mélysége meghatározhatja a felhasználhatóságot, erre is
ügyelnünk kell a tervezéskor, valamint a frissítési gyakoriság egy internetes
oldalnál az információk frissességére utalhat.
Tananyagelemek típusai:
v Szöveg, amely lehet egyfajta útmutató a használatot illetően,
vagy megtanulandó szöveg. A könnyebb tanulás érdekében érdemes feladatokat,
kérdéseket, összefoglalókat készíteni.
v A képi elemeket lehet hasznosítani az információátadásban.
Alapvető szerepük, hogy az adott ismeretterület elsajátítását támogassa.
Funkciójukat, céljukat tekintve lehetnek bemutató képek, szerkezeti funkciót
betöltő vizuális elemek, műveleteket, utasításokat jelölő képek.
v Hangzó elemek, amelyek több funkciót is betölthetnek.
Alkalmazhatunk zenei betéteket, felolvasásokat, hanghatásokat. Több típusa is
lehet: felolvasás, podcasting (hangos tananyag), tanári üzenet, zenei betét,
effektus.
v Videó és animáció, amelyet inkább csak indokolt esetben
érdemes használni, ugyanis a felhasználó figyelmét könnyen elterelhetjük a
túlzott alkalmazással. Ennek ellenére hasznos lehet összetett, bonyolult
folyamatok bemutatására. Ennél az elemnél is fontos, hogy alapozzunk az egyéni
ismeretszerzésre, és biztosítsunk teret a tanult alkalmazások használatára.
Az e-tananyag készítése során érdemes tehát jó előre tervezni, és elkészíteni egy struktúrát a későbbiekhez, amely egyfajta forgatókönyvként funkcionálhat, alapot biztosítva az óráknak.
Forrás:
Szepesi J. – Elektronikus tananyag készítése
Letöltés helye: http://katalogus.nlvk.hu/html/szte/tananyag_szerkesztes.pdf
Letöltés ideje: 2015. november 9.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése