2015. október 11., vasárnap

Web 2.0 a közoktatásban - a pedagógusok oldaláról

Sokat olvastunk és tanultunk arról, hogy a "mai gyerekek" beleszületése a digitális társadalomba mennyi utat nyit meg és lehetőséget ad arra, hogy a hagyományos módszerektől eltérően, az internet és egyéb infokommunikációs eszközök segítségével, bevonásával több, vagy másféle, jelen társadalmunkban talán hasznosabb tudásra tehessenek szert. Az oktatás "ezen oldala" rendben is lenne.
Na, de mi van a pedagógusokkal? Ők nyitottak erre a váltásra, felkészültek rá, egyáltalán képesek? Ilyen és hasonló kérdések által vezérelve keresgéltem az interneten és találtam rá Simon Gábor "Web 2.0 hatása a közoktatásra Kiaknázatlan lehetőség?" című szakdolgozatára, amelyben a pedagógusi oldalról is végzett kutatásokat, melyek választ adtak a kérdéseimre. Ezekről írnék ebben a blogbejegyzésben.
Az első, indító kérdés, hogy a pedagógusok egyáltalán elkezdtek-e foglalkozni a digitális világgal, mennyire vannak benne, meddig terjed a tudásuk? A szakdolgozat író felmérése szerint az idősebbtől a fiatalabb generáció felé haladva egyre jobban ismerik ezt a világot és többet is használják, így tehát elmondható, hogy:
"...a pedagógusok generációnként eltérő mértékben, de elindultak a digitális bevándorlóból a digitális telepessé válás útján."
Ebből az állításból, már következik is a második kérdés: vajon mire használják az online (esetleg offline) alkalmazásokat? Magáncélból, vagy az iskolában veszik igénybe őket inkább? A fórum, blog, és wiki alkalmazásokat befogadó, vagy alkotó oldalról közelítik meg? A szakdolgozat összegző táblázatában jól látszik, hogy bármely alkalmazásra irányult a kérdés, mindig nagyobb mértékben magán és kisebb mértékben iskolai felhasználóként működtették azokat.
A "Használja-e a következő digitális alkalmazásokat...?" kérdésre adott válaszok átlaga

Így tehát az író és én is levontam a következtetést:
"A pedagógusok használnak webkettes eszközöket, azonban ezek iskolai használata jóval kisebb mértékű."
 Most már tudjuk, hogy használnak bizonyos alkalmazásokat a pedagógusok, viszont nem iskolai célból. Felmerül tehát a kérdés: nyitottak arra a pedagógusok, hogy kipróbáljanak, és a tantervükbe, az oktatás menetébe bevonjanak digitális eszközöket, és alkalmazásokat? A kérdéskör azért fontos, mert bármilyen új eszköz, vagy módszer bevezetése a közoktatásba, nagymértékben múlik a pedagógusok hozzáállásán. Simon Gábor készített kérdőívet ebben a témában is. A válaszok alapján elkészült diagram leginkább kiugró válaszlehetősége a "jó ötletnek tartom, biztosan ki fogom próbálni" volt.
A web 2.0-n alapuló Sulinet új fejlesztésére irányuló elvárások
Ez egy jó jel, és a vizsgálat alapján kijelenthetjük:
"A pedagógusok nyitottak az újra, akár a webkettes alkalmazások oktatási használatára is."
A nyitottság megvan a webkettes eszközök bevezetése felé, azonban nem tudjuk, mennyire képzettek a pedagógusok ezen a téren, és hogy van-e igény ilyesfajta képzések indítására. A kérdés indokolt, hiszen a pedagógusok nagy hajlandóságot mutattak arra, hogy az iskolában is használják a digitális alkalmazásokat, viszont mégsem terjedt még el. A kutatásból kiderül: a válaszolók nagy százaléka még nem is hallott webkettes továbbképzésről, viszont felmerült az igény arra, hogy részt vegyenek efféle fejlesztéseken. Ezzel együtt fogalmazódik meg az, hogy szükség van több webkettes kurzus indítására. A szakdolgozat írója megfogalmazza a végső konklúziót:
"Hatékony, a témához illő (legalább részben online) formában szervezett továbbképzéseket igényelnének a pedagógusok."
Ezen kutatás felvetéseinek és következtetéseinek ismertetésével igyekeztem a "pedagógusi oldalt" bemutatni. Remélem kielégítően sikerült!

forrás: http://www.slideshare.net/Simon_7099/a-web-20-hatsa-a-kzoktatsra-3-jav
letöltés ideje: 2015.10.10. 17:23


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése