2015. október 24., szombat

Facebook-kal segített oktatás

Az előző óra után a leginkább a gondolataimban maradt kérdés az volt, melyek a Facebook közösségi oldal tanulást, oktatást segítő funkció. Úgy éreztem, az órai feladatban, nem igazán tudtam kielégítő válasszal szolgálni a kérdésre, ezért utánanéztem, mit is mond a szakirodalom. Kárpáti Andrea és Kuttner Ádám esettanulmányairól szóló cikkét találtam-e témában.
A tanulást segítőfunkciók, melyeket csapatunk összeszedegetett az órai feladat során, a honlap egyszerűsége, ismertsége, rendszeres használata voltak. A cikkben az után kutattam, mi egyéb lehet még válasz a felvetett kérdésre.
Az esettanulmányban, amit olvastam,  Facebook-kal segített oktatást végzetek egy középiskolában, 3 osztályban, 3 tantárgyat oktattak így, összesen 59 tanuló vett részt ebben a kísérletben.
A projekt lezárultával sok tanulságot le lehetett vonni, a Facebook-os tanulási módszerről, például:

  • Egyszerű és ismert: 

"(...) felülete rendkívül egyszerű és könnyen tanulható. A gyengébb képességű résztvevők számára is elegendő volt egyszer megmutatni azt, hogy mit, hol talál és többé nem okozott problémát a használata, szemben a professzionális rendszerekkel, mint például az oktatási regisztrációs vagy e-learning környezetek, amelyek tanulása tapasztalataink szerint ennél lényegesen hossszabb időt vett igénybe az informatikában kevésbé járatos résztvevőknek. "
  • Figyelembe veszi a sokszínűséget. A feladatokat a diákok különbözőképpen, ismereteikhez, tudásukhoz és érdeklődésükhöz mérten tudták megoldani, volt aki cikket, saját írást, vagy videót, képet osztott meg a többiekkel, egy-egy témával kapcsolatban.
  • Alternatív értékelési módok nyílnak meg. A Facecook-on a tanár számára dokumentálva van minden diák, összes aktivitása, megnyilvánulása, így sokkal pontosabban nyomon követhető az egyéni fejlődésmenet, mint egy átlagos órai munka során.
Felmerül a kérdés, ha már az interneten oktatunk, miért használjuk a Facebookot, ha vannak egyéb, speciális e-Learning felületek, például az általunk az egyetemen is használt moodle. Íme néhány érv a Facebook-os oktatás mellett:
  • A tanulók nagyobb fokú kontrollja a felület alakításában.
  • Nagyobb fokú rugalmasságot enged meg, a tanulás szervezését, az igények szerint alakíthatják. 
  • A tanulók ismerik a felületet.
  • Az érdeklődési csoportok jobban megnyilvánulnak, köréjük csoportok alakíthatóak
  • Könnyebb kezelni a multimédiás tartalmakat
 Az én véleményem szerint a Facebookon való tanulás nagy mértékben magában hordozza a figyelem elterelés veszélyét (folyamatosan változó idővonal, új üzenetek, értesítések). Ennek ellenére, a fent említett pozitívumok fényében nem tartom kizártnak, hogy egyszer én is alkalmazzam a Facebookos tanítás módszerét.

Forrás: Kárpáti Andrea, Szálas Tímea, Kuttner Ádám: Közösségi média az oktatásban – Facebook-esettanulmányok
http://epa.oszk.hu/00000/00011/00169/pdf/EPA00011_Iskolakultura_2012-10_011-042.pdf 
letöltés ideje: 2015.10.23. 17:32

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése