Gondolataim nagyon megragadtak annál az órai feladatnál, amikor többféle problémát kellett csoportosan felvetnünk, mely érintheti a fogyatékos személyeket az internethasználattal kapcsolatban.
Ahány ember, annyi szokás - tartja a mondás, és milyen igaz! Így nehéz általánosítani a fogyatékos személyek IKT-s eszközök használatát illetően. Ami azonban biztos: ők is használják az okostelefonokat, számítógépeket. Éppen ezért rendkívül fontos, hiszen a munkánk része: felkészíteni őket nem csak a való életre, hanem például megismertetni velük a megfelelő, biztonságos internethasználatot. Kutatások szerint a fogyatékosok maximum fele használja aktívan az internetet - ami számomra meglepő volt -, hiszen eddigi ismereteim alapján úgy gondoltam, ennél többen vannak.
A minap gyógypedagógiai pszichodiagnosztika kurzuson egy vendégelőadó látogatott el hozzánk, aki a Bliss Alapítvány munkatársaként a szervezet tevékenységéről mesélt. Megtudtuk, milyen AAK-s eszközöket használnak a sérült személyek, illetve, hogy mennyire szeretnek Facebook-on ismerkedni, beszélgetni - akár idegenekkel is. Bár egy beszédpercepcióban/produkcióban akadályozott személyt valószínűleg kevés atrocitás éri az interneten, egy kevésbé súlyos értelmi fogyatékos, vagy esetleg látás-, hallás-, mozgássérült személynek adódhatnak nehézségei. Hiszen az értelmi fogyatékos nem érti a bonyolultabb összefüggéseket, kifejezéseket, a látás-, vagy hallássérült személyeknek általában pedig olyan "zárt kultúrájuk" van, amiből kifolyólag máshogy értelmezhetnek dolgokat. Így a rosszakarók az interneten könnyedén befolyásolhatják a fiatalokat, ha nincsenek megfelelően tájékoztatva a veszélyekről - legyen szó ismerkedésről, vagy böngészésről.
Manapság a teljesen tipikus fejlődésű gyerekek/felnőttek hétköznapjait is meghatározzák az IKT-s eszközök. Egy fogyatékos személynek szintén igénye van társas kapcsolatok kialakítására, így akinek nehezebb a beilleszkedés, a szocializáció például a különböző intézményekben, lakóhelye körzetében, lehetőséget láthat, és találhat az internetben. Több nemzetközi szervezet készít felméréseket évente ezen eszközök használatával kapcsolatban, de e tekintetben érdekes az UNESCO "Informatikai megoldásokat mindenkinek!" című adatanyaga, mely szerint egyre nagyobb a csoportos IKT használat (megosztás, kommentálás). Tehát ahogy korábban is konstatáltuk: a fiatalok - akár fogyatékos, akár nem -, az internetet bújják, barátkoznak, megosztják mindennapjaikat, böngésznek az interneten. Ezért rendkívül fontosnak tartanám, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű időt szánjunk az oktatás-nevelés mellett ezeknek a problémáknak a megelőzésére, illetve kiküszöbölésére, hiszen rengeteg lehetőség van az IKT-s eszközök használatában: könnyebben értethetők meg bizonyos dolgok fogyatékos személyeknek, közelebb hozhatók külföldi helyek, és nem utolsó sorban a megfelelően szűrt információk azonnal segítséget nyújthatnak bizonyos szituációkban.
Források:
- Letöltés helye: http://www.kre.hu/ebook/dmdocuments/oktatasi_segedanyag/chap_2.html
Letöltés ideje: 2015.10.07. - Letöltés helye: http://www.webwewant.eu/documents/10180/18685/Handbook_HU.pdf/421c9a28-c14e-4be5-aa1c-93dd78649108
Letöltés ideje: 2015.10.07.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése