2015. október 4., vasárnap

Az óvodások számítógép használatáról

 Az órán elhangzott generációelméletek és azok a generációk számítógép használati szokásaihoz kapcsolódva gondolkoztam el azon, hogy a Z-generáció gyermekeinek – akiket más felosztás szerint digitális bennszülötteknek is nevezhetünk – életében mikor és hogyan jelenik meg a számítógép használat.
Saját tapasztalatom alapján tudom, hogy egy két éves gyermek is el tudja indítani és meg tudja állítani a mesét, amelyet a számítógépen néz, de ezt még nem nevezhetjük valódi számítógép használatnak.

Az óvodáskorú gyermekekről sem gondolnánk, hogy tudatos számítógép használók, azonban nagyon sok gyermek már tudja valamilyen szinten egyedül használni a számítógépet, tud egyedül játszani vagy meséket, dalokat nézni. Ez abszurdnak tűnhet, hiszen az olvasni sem tudó óvodásokat nagyon nehéz elképzelni ilyen szituációban, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy 5-6 éves kor felé már tudnak a szavak szóképe alapján tájékozódni anélkül, hogy tudnának olvasni (ezt nevezi Frith logografémikus olvasásnak, mikor az olvasás vizuális észlelésen alapul, s nincs részletes mentális reprezentáció). Továbbá a tájékozódásukat jelentősen megkönnyíti a digitális világ egyik legfontosabb jellemzője, a vizuális információk túlsúlya is.
Ehhez a témához kapcsolódik Bakó Mária és Ráb Tímea cikke is az óvodás gyermekek számítógép használatáról. A tanulmány számon fontos kérdést felvet, például lehet-e illetve kell-e számítógépet alkalmazni az óvodákban akár képességfejlesztés, akár szórakoztatás céljából. Azonban a fókuszba az a kérdés került, hogy mi a szülők véleménye az óvodás korúak számítógép használatáról, mennyire befolyásolja a véleményüket a végzettség vagy más tényező.
A tanulmányból kiderül, hogy egy 2002-es vizsgálat szerint már az óvodába járó gyerekek harmada már használt számítógépet, azonban nem az óvodai csoportszobában (ennek száma elenyésző) hanem otthoni körülmények között. Egy nemrég indult kezdeményezés, a Brunszvik Teréz program, éppen ezen akar változtatni. A számítógépeket felhasználnák a gyermekek képességfejlesztése érdekében az óvodai csoportokban, különösképpen a hátrányos és halmozottan hátrányos régiókra koncentrálva.
A tanulmány készítői 164 kérdőívet dolgoztak fel kutatásukban, melyekből az derült ki, hogy a szülők kétharmadának gyereke játszik otthon számítógépes játékokkal, azonban csak a szülők 41% tartja lehetségesnek, hogy az óvodában számítógéppel fejlesszék gyermeke képességeit. Továbbá, a megkérdezettek több mint kétharmada úgy látja, hogy a gyerek fejlődésének ez nem nélkülözhetetlen pontja.
Az eredmények azt mutatják, hogy a szülők szórakoztató eszközként látják a számítógépet a gyermekük életében, s kevesen gondolják, hogy a számítógép olyan eszköz is lehet, amely előmozdítja gyermekük fejlődését.

A teljes cikket itt olvashatjátok a témáról: http://www.iskolakultura.hu/ikultura-folyoirat/documents/2009/2009-11.pdf 89-101. oldal.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése