Interaktív
tábla
Az
interaktív tábla azért érdemel kiemelt figyelmet az oktatásban
alkalmazott digitális eszközök közül, mert komplexitása révén
magába foglalja a többi eszköz előnyét is, valamint „a
legközvetlenebb módon segíti elő a multimédia technológiák
tanulói célcsoportok szerinti adaptív
felhasználását”
(Kárpáti, 21. század iskolája, 42). Az interaktív tábla ezen
tulajdonságai lehetőséget nyújtanak arra, hogy megreformálják a
hagyományos tanítási-tanulási folyamatot. Ennek a reformnak
azonban több feltétele is van: egyrészt az anyagi feltétel, hogy
az iskola megengedhesse magának pénzügyileg, hogy egy ilyen
digitális eszközt finanszírozzon, másrészt a személyi feltétel,
ami egyszerre jelenti a digitális eszközt karbantartó személyzetet
és az eszközt tanórán alkalmazni képes pedagógust. Ebben a
feltételrendszerben a magyar közoktatási intézmények számos
helyen elbukhatnak, mert, ha még tudják is finanszírozni az
interaktív tábla megvásárlását és fenntartását, akkor is
szembesülniük kell azzal a ténnyel, hogy a pedagógusok digitális
kompetenciái rettentően hiányosak, ugyanis a tanárképzés nem
igazodik az
információs-kommunikációs technológiák (IKT) elterjedéséhez
az oktatásban.
A
szakirodalommal összhangban voltak a gyakorlatban látott
tapasztalataim is: bár az interaktív tábla a lehetőségek
végtelen tárházát nyújtja a tanulási-tanítási folyamat
eredményessége és az oktatás változatossága szempontjából,
nagyon sok iskola nem engedheti meg magának, vagy a pedagógusok
idegenkednek az ismeretlen, új eszköz használatától. Ezért
lenne jó, ha a digitális oktatás a tanárképzés részét
képezné.
Felhasznált
irodalom: Kárpáti
A., Molnár Gy., Tóth P. és Főző A. (2008). A 21. század
iskolája. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése