2015. szeptember 22., kedd

A hálózat összehozhat



Első blog bejegyzésemben az eddigi órákon hallottakkal kapcsolatos gondolataimat, személyes élményeimet és Gyarmathy Éva cikkében olvasott dolgokat fogalmaznám meg, összegezném.

Manapság sok olyan történetet hallani, mikor egyik anyuka meséli a másiknak, milyen ügyes a három éves kisfia, hogy tudja már használni az iPad-et, már magának elindítja a YouTube-on a mesét, és már talán jobban is ismeri azt a „kütyüt” mint ő. Persze nem mindig pozitív értelemben hallhatjuk azt, hogy a kisebb gyerekek jobban értenek az egyes eszközökhöz, mint a szüleik „A mai gyerekek már nem is tudnak rendesen kézzel írni”, „nem olvasnak könyveket”, és „agresszívak lesznek a sok számítógépes játéktól, filmektől stb.” És mint ez a hétköznapi példa is mutatja, természetesen vannak pozitív és negatív oldalai is ennek a robbanásszerű technikai fejlődésnek.
Sokszor jelent problémát, hogy az egész nap a gépe fölött görnyedő gyerek, elszigetelődik, magányos lesz, magába fordul, s végül teljesen elzárkózik a környezetétől. Azonban az internet elképesztően nagy információtartalma, a tizedmásodpercek alatt történő információs áralmás és az egész felgyorsult és kitágult világnak nem csupán elszigetelő, de összehozó ereje is van.
„Az  információáramlás  korábban  nehézkes  és  lassú  volt,  ezért  a  társas  tudásalkotás  csak   kis  hatékonysággal  működött.  Most  azonban  a  hálózat  összehozhat.”- olvashatjuk Gyarmathy Éva cikkében. Az a hatalmas és egyre bővülő információ mennyiség, amely már nagyon sokak számára elérhető, egy új, a régitől igen eltérő feldolgozási módot kíván meg. Már nem főként a tantárgyi tudásra, inkább az információ szerzésének tudására, a közös, csoportokban való tanulás, és az állandó, „életfogytig” tartó tanulás igényére van szükség.
„Ha  viszont  képesek  vagyunk  egy  újabb  kognitív  szintre  lépni  az  inter- és  intraperszonális   képességeinkre  építve,  a  generációk  együttműködésében  és  nem  hierarchiájában  gondolkodni,   akkor  létrejön  a  hálózat,  amely  a  társas  és  az  egyéni  érdekeket  és  értékeket  képes  összehangolni.
Határtalanok  a  lehetőségek  minden  irányban.”

Gyarmathy Éva cikkének záró mondatai leírják azt az együttműködési igényt, amelyre szükség van ahhoz hogy a gyermekek akik beleszületnek abba a világba ahol az internet, és a mindenhol használt elektronikus eszközök jelen vannak (és persze az idősebb korosztály is), előnyükre, épülésükre, és ne romlásukra használhassák ennek a világnak a lehetőségeit.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése